Selecteer een pagina

Sommige kennen hem en voor sommige is het een nieuw begrip. De lepel theorie. Voor mij is het (nu helaas weer) een methode om niet te veel hooi op mijn vork te nemen. Recentelijk is mijn ziekte (Colitus Ulcerosa) weer opnieuw opgevlamd na 2 jaar rustig te zijn geweest en dus moet ik gas terug nemen. Hoe moeilijk ik dit ook vind en hoe graag ik dit niet wil. Ook omdat ik er helemaal niet ziek uit zie en gewoon buiten kom en naar het werk ga leek het me leuk om de lepeltheorie uit te leggen.

De uitleg

Mensen met een chronische ziekte kunnen heel erg moe zijn zelfs in tijden van remissie. Aan de hand van de lepeltheorie kan je mensen uitleggen hoe de vermoeidheid voor jezelf voelt. Christine van Youdontlooksick is de grondlegger van de lepeltheorie en heeft hier een stukje over geschreven.

Stel: Je hebt dagelijks 20 lepels waarbij het aantal lepels hangt ook af van hoe je op staat, een goede dag kan 20 lepels zijn maar een slechte 10 of soms maar 8. Je staat redelijk goed op dus je deelt jezelf 16 lepels toe.

Je kleedt je aan, gaat naar je werk met de auto wat je 3 lepels kost. Je werkt een paar uur maar merkt toch dat het minder gaat dan gedacht dus daar gaan 8 lepels aan op. Vermoeid ga je naar huis wat je uiteindelijk 2 lepels kost.  Je hebt nog 3 lepels over om de avond door te komen.

Het eten maken en opeten kost je 2 lepels dus je staat nu met nog maar 1 lepel in je hand. Geërgerd zie je de zwangere wasmand (2 lepels) staan maar je moet ook nog naar bed wat eigenlijk je laatste lepel kost. Wat doe je dan? Je kan de was doen maar dan leen je lepels van morgen terwijl je niet weet hoeveel lepels je hebt. Uiteindelijk laat je de was staan en duikt vroeg je bed in om te eindigen zonder lepels.

Hoe doe ik het?

Gelukkig gaat het wat klachten betreft de goede kant op maar ik ben er nog lang niet. De vermoeidheid is erg aanwezig en daarom werk ik nog maar 3 uurtjes per dag.  Daarna ga ik meestal 1 uur tot 1,5 uur naar bed, anders kom ik de dag niet door. Omdat ik bewegen belangrijk vind wandel ik veel met dochter in de kinderwagen of ga ik op de fiets naar fysiotherapeut. Dit is totaal 10 kilometer maar net genoeg om aan mijn 30 minuten beweging te komen per dag. Het echte sporten komt wel weer als ik me iets beter voel.

Ook probeer ik voor meerdere dagen tegelijk te koken. Zo maakte ik net een pompoensoep voor morgenavond nadat de pompoenfrietjes de oven ingingen die we vanavond opeten. Het eten voor woensdag haal ik morgen uit de vriezer en daar hoeft alleen nog maar rijst bij dus dat is ook al geregeld.